MEXICO CITY. Sjuåriga Julia Lira har stått i centrum under årets karneval i Rio de Janeiro. Men av helt fel skäl, menar kritikerna. Andra hävdar att denna rekordunga sambadrottning bara visat att barn också har en plats i karnevalen.
Är hon ett sexobjekt för pedofiler eller en oskyldigt dansande liten flicka? Den frågan har stötts och blötts i alla tänkbara sammanhang sedan sambaskolan Viradouro utsåg Julia Lira till sin Rainha da bateria, trummornas drottning, i årets upplaga av karnevalen.
Normalt sett ges denna roll till en lättklädd, sensuellt dansande kvinna i tjugoårsåldern. Men denna gång blev det alltså en sjuåring.
Förklaringen är enkel: chefen för sambaskolan Viradouro heter Marco Lira – och är Julia Liras far. Han har sedan tidigare gjort sig känd för att väcka uppståndelse och provocera med sina kreationer. I 2008 års karneval blev han omtalad för en sambadansande Adolf Hitler framför en vagn full med imitationer av döda kroppar.
Den gången beordrade en domstol att vagnen skulle stoppas. Historien höll på att upprepa sig även detta år, eftersom flera organisationer som arbetar mot sexuell exploatering av barn i Brasilien inte alls roades av att en sjuåring hamnade i rampljuset på detta sätt.
– Att ge henne den här rollen försätter henne i en position som har en erotisk laddning, förklarade Carlos Nicodemos, ordförande för Rio de Janeiros barn- och ungdomsnämnd.
Kopplingen till den barnsexturism som tusentals brasilianska barn utnyttjas i blev för tydlig, menade han och andra kritiker. Sambaskolan kontrade med att barn länge har dansat samba i Brasilien – såväl i tävlingar som i själva karnevalen – och det helt utan koppling till prostitution. Till slut lät domstolen karnevalståget ha sin gång.
I det mediala pådrag som följde försvann dock en del av glädjen i karnevalen. I söndagens stora parad slutade sjuåriga Julia Lira plötsligt att dansa. Omgiven av smattrande kameror började hon i stället att gråta. Trots att pappa fanns där och försökte trösta.
Erik de la Reguera