BUENOS AIRES. Tisdag är den sista och kanske hetaste dagen i årets karneval i Rio de Janeiro. Staden förvandlas till en sjudande gryta av synd och lusta, och sambaskolornas vagnar med dansande, lättklädda män och kvinnor paraderar på den enorma Sambódromostadion.
Årets stora samtalsämne har varit en vagn som aldrig fick möjlighet att visa upp sig. På ett av sambaskolan Viradouros flak reste sig ett berg av imitationer av utmärglade, döda kroppar, vid sidan av en sambadansande Adolf Hitler.
Kreationen blev för mycket för det judiska samfundet i Rio de Janeiro, vars ledare tog saken till domstol och fick rätt. Domaren förbjöd den minst sagt provokativa sambauppvisningen.
MEN BESLUTET har väckt upprörda känslor hos många konstnärer och artister i Brasilien, som frågar sig var gränsen för konstnärliga uttryck egentligen går i landet.
Kreatören av den Adolfsvängande sambavagnen förklarade att det på intet sätt var mening att kränka någon: ”Jag ville bara uppmana världen att hindra liknande saker från att ske igen.”
Konflikten har delvis handlat om synen på karnevalen som sådan. Sedan början av 1900-talet, då det moderna karnevalsfirandet inleddes, har det funnits en politisk spänning kring karnevalen: samban var länge kontroversiell, den blev en del av firandet först sedan den vita medelklassen börjat anamma musiken som svarta brasilianare tagit med sig när de flyttade till storstädernas förorter efter slaveriets avskaffande.
De som kritiserar att Samba-Hitler förbjudits ser karnevalen som den tid på året då de fattiga kan uttrycka sig fritt i stadens centrum – ett slags mått på landets yttrandefrihet, helt enkelt.
Deras motståndare menar att karnevalen bara är en turisttillvänd och trevlig fest, som inte ska smutsas ned med anti-semitism.
MEN DEBATTEN till trots: i dag kommer tusentals turister att dansa och synda med Rioborna tills gryningen förnims på askonsdagen.
De mest religiösa söker sig då till kyrkan för att få ett kors av aska tecknat i pannan, medan prästen säger: ”Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter skall bli till stoft. Omvänd dig och tro på evangelium.”
Andra sover ruset av sig.
Erik de la Reguera
DN 2008-02-04